Меню сайту
Категорії розділу
Методичні рекомендації [9]
Програми [4]
Теорія літератури [4]
ДПА ЗНО [2]
Розробки уроків [12]
Поради молодому колезі [5]
Літературні новини [5]
Сучасна українська література [2]
Нормативно-правові документи [8]
Методична лабораторія ”Щоб не згорів вогник допитливості… ” [10]
Презентації [5]
Позакласна робота [8]
Т.Шевченко [2]
Посібники [2]
Обмін досвідом [21]
Фахові видання [17]
6 клас [2]
10 клас [2]
До Дня української писемності [1]
7 клас [1]
це цікаво [1]
Риторика [2]
9 клас [1]
Атестація 2014 [2]
Календарне планування [2]
Районний конкурс мультимедійних проектів «Інформаційні горизонти: цифрові освітні ресурси сучасного [5]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 9
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Розробки уроків

Рід іменників. Іменники спільного роду
[ Викачати з сервера (80.5 Kb) ] 07.05.2014, 18:39

 

Тема. Рід іменників. Іменники спільного роду

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, розширити кругозір учнів про професії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань. 

Обладнання: підручники, таблиці, картки, презентація.

 

Хід уроку:

І. Створення ситуації успіху.

Дібрати до поданих іменників прикметники, визначте рід іменників

Тигр

Дерево

Двері

Задавака

Професори

Береза

Орля

-  Що викликало труднощі? Значить, ми ще не все знаємо про іменник, і є над чим працювати.

ІІ.Робота над новим матеріалом.

-  Давайте визначимо тему сьогоднішнього уроку.

1. Робота в групах

-

- 1. Лев-татусь, левиця-мати левеня ведуть гуляти. (Л.Біленька).

-2. Тигр гарчить, гарчить тигриця — пролетіла низько птиця. А смугасті тигренята шкірять гострі зубенята. (В. Гринько).

-3. Під хмарами рідня крилата: орел, орлиця і орлята.            (Г. Бойко).

-4. Шпак шпачисі каже гнівно: «Шершень захопив шпаківню! Швидше шибеника гнати, шпаченя обороняти!»  (О. Кононенко).

-5. Забув бик, як т..лятком був. (Народна творчість).

-6. Кожна корова своє т..ля лиже. {Народна творчість).

-7. Лис у листі заховався, та над листям хвіст зостався. (Є. Гуцало).

-8. Он руда л..тить л..сиця крізь кущі, немов жар-птиця. (М. Гончаров).

-9. А ось дочка л..сиччина — маленьке л..сеня. (Я. Забіла).

-10. К..т спить, а м..шей бачить.

-11. К..шці смішки, а мишці слізки.

-12. Сама в хаті не дам ради й кош..няті. (Народна творчість).

(Групи презентують свої напрацювання)

Отже, рід – це граматична категорія, що вказує на стать і вік істот.

2. Робота з підручником. Вправа 223 (ст. 92) усно дати відповідь на питання.

- А чи  всі іменники належать до певного роду зараз з'ясуємо.

 Матеріал для вчителя. Існує багато назв тварин, у яких розрізнення родових іменникових форм відсутнє: оса, синиця, білка.  Це пов’язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот.

Деякі іменники — назви осіб за професією чи характером діяльності (інженер, педагог, суддя, професор, льотчик, лікар) — можуть означати осіб як чоловічої, так і жіночої статі, але належать тільки до чоловічого роду. Це явище зумовлене соціально-економічними умовами виникнення цих назв - раніше на таких посадах працювали тільки чоловіки.

Але в сучасному світі, мабуть, немає такої професії, яка не під силу жінкам. Розподіл на «жіночі» й «чоловічі» професії, як ми побачили, є достатньо умовним.

    Колись і вчителювання було чоловічою справою. Змінюється життя, змінюються і стереотипи. То, може, річ не в тому, щоб обрати професію, близьку своїй статі, або «модну», а знайти фах, який найбільше відповідає вашим природним здібностям і нахилам, в якому ви зможете досягнути найвищого рівня майстерності?..

 

Завдання 1: прочитайте текст на картці, випишіть іменники-назви осіб за професією чи характером діяльності. Поясніть способи творення іменників жіночого роду.

Картка 1.

 Софі́я Васи́лівна Ковале́вська - російський математик, письменниця і публіцист. Професор Стокгольмського університету.  Авторка праць з математичного аналізу, механіки і астрономії. Перша жінка, яку обрано членом-кореспондентом Петербурзької АН.

Картка 2.

 Валентина Терешкова - перша жінка-космонавт. Льотчик-космонавт СРСР (1963). Герой Радянського Союзу (1963). Перша в світі жінка-космонавт. Кандидат технічних наук (1977). Полковник (1970), а нині — генерал-майор авіації у відставці (перша в російській армії жінка-генерал). Громадський діяч.

Картка 3.

 Катери́на Васи́лівна Білоку́р - українська художниця, майстер народного декоративного живопису ,член Спілки художників України. Нагороджена орденом Знак Пошани, одержала звання Заслуженого діяча мистецтв України та Народного художника України.Твори Катерини Білокур регулярно експонувалися на виставках у Полтаві, Києві, Москві та ін. Три картини Білокур — «Цар-Колос», «Берізка» і «Колгоспне поле» — були включені до експозиції радянського мистецтва на Міжнародній виставці в Парижі (1954). Тут їх бачить Пабло Пікассо. Весь світ облетають його слова: «Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ!»

Картка 4.

Яна Клочкова - майстер спорту міжнародного класу з плавання; інструктор зі спорту .
Багаторазова чемпіонка України;
срібна призерка Чемпіонату світу 1998 року у Перті;
переможниця Кубку світу серед жінок у номінації комплексне плавання 1998 та 1999 років;
чемпіонка світу 1999 року у Гонконзі;
чотирьохкратна олімпійська чемпіонка.2004 р.
2004 р. присвоєно звання “Герой України”.
Лауреат Премії КМ України за внесок молоді у розбудову держави (2001)

(Групи представляють свої напрацювання)

Завдання 2  (На екрані презентація)

 

- Мабуть, усі впізнали героя улюбленого мультфільму « Простоквашино».Це листоноша Пєчкін. Що вам відомо про професію листоноші та судді? Виразно прочитайте текст на картці. Визначте рід іменника листоноша, суддя.

 

Картка 1.

Листоно́ша (пошта́р) — службовець пошти, який розносить кореспонденцію і часописи адресатам.

    Листоноша готує пошту для доставки адресатам. Під розписку отримує цінні листи і бандеролі, перекази, доручення на пенсії і допомоги, гроші. Після цього листоноша доставляє часописи, журнали, поштові відправлення через абонентські шафи або поштові скриньки.

    Соціальне значення людей цієї професії — нести людям добро, допомагати їм, зберігати традиції людського спілкування. Це дуже важливо, особливо для соціально незахищеної категорії людей, які майже всі послуги можуть одержати вдома через листонош — головних осіб пошти. З них починається, ними і закінчується письмовий зв'язок між людьми. Незважаючи на бурхливий сплеск розвитку електронних та електричних засобів зв'язку, що заполонили світ, пошта сьогодні щоденно надсилає і доставляє мільярди листів, бо ніщо не замінить живого почерку людини, оригіналу документа.

Картка 2.

Суддя́ — людина, яка чинить суд. В Україні суддя є посадовою особою, наділеною виключними повноваженнями на здійснення правосуддя.  Суддею є громадянин України, який відповідно до Конституції України та Закону України  займає штатну суддівську посаду в одному з судів України і здійснює правосуддя на професійній основі. Суддя у своїй діяльності щодо здійснення правосуддя є незалежним від будь-якого незаконного впливу, тиску або втручання. Суддя здійснює правосуддя на основі Конституції і законів України, керуючись при цьому принципом верховенства права. Втручання в діяльність судді щодо здійснення правосуддя забороняється і тягне за собою відповідальність, установлену законом.

- Скласти два речення з одним із виписаних іменників так, щоб у першому він належав до чоловічого роду, а в другому — до жіночого.

(Групи презентують свої напрацювання)

Слово вчителя

- Ці іменники спільного роду переважно емоційно забарвлені, називають істоту чи певну особу і вказують на ознаку, притаманну цій істоті (особі). Найбільшу групу становлять іменники зі значенням чоловічого і жіночого роду: бідолаха, волоцюга, гуляка, заволока, заїка, ненажера, падлюка, псюка, собака, скотина, єхидна, заброда, замурза, підлиза, нездара, потвора, нероба, нехлюя, нікчема, роззява, а також сусіда, слуга, сирота, листоноша та ін. Такі іменики набувають рід тієї особи чи істоти, яку вони означають. На рід таких іменників вказує контекст (граматичний зв'язок у реченні із залежними від них словами - означеннями, присудками - дієсловами минулого часу, умовного способу): А дівчина-сиротина у наймах марніє... Заспіває та й згадає, що він сиротина... Отакий-то мій Ярема, сирота убогий! (Т.Г.Шевченко)

V. Перевірте себе (тестові завдання на інтерактивній дошці)

1.Укажіть іменник спільного роду:
а)  замазура;
б) плавчиха;
в) кравчиня

2. Іменники спільного роду називають
 а) малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя);
 б) осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);
 в) осіб жіночої статі за професією (професор, токар).-*

3. У якому рядку вci iменники незмiнювані:
а)  мicто, Сочi, коридор;
б) пiлот, пюре, море;
в) журi, шосе, кафе

4.Укажіть іменник середнього роду:
а)  фламінго;
б)  піаніно;
в)  шимпанзе.

- А рід незмінюваних іменників ми навчимося визначати на наступному уроці

 

VI. Рефлексія

Закінчіть речення:

Сьогодні на уроці ми повторили…

Дізналися про…

З'ясували, що …

Цікаво було…

Мені вдалося…

Хочу дізнатися…

 

VI. Домашнє завдання

П. 24, вправа 222, міні-твір «Професія моєї мами»

 

Учитель української мови та літератури Абрамова В. Г.

Категорія: Розробки уроків | Додав: vovanchik8000mailru
Переглядів: 2605 | Завантажень: 58 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Друзі сайту