ПРОЛЯГЛА ДОРОГА ВІД МОЇХ ВОРІТ
ДО ТВОЇХ ВОРІТ, ЯК СТРУНА
ВЕСІЛЛЯ ЯК НАРОДНА ДРАМА. ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ. 9 КЛАС
Мета: ознайомити учнів з таким жанром фолькло-
ру, як народна драма; довести, що весілля — жанр
фольклору, який має специфічну форму, сюжет, зміст,
розстановку персонажів; визначити спільне й відмінне
в сюжеті весілля в різних регіонах України, відображен-
ня у весільних обрядах світогляду, моралі, поетичних
уявлень трудового народу; залучити дітей до творчос-
ті; розширити знання про український живопис; погли-
бити знання з фольклору, народознавства; виховувати
повагу до народних звичаїв, мистецтва, побуту.
Мистецькі аналогії
Мультимедія: «Весільне вбрання в Україні»;
інтер’єр української хати; репродукції з полотен «Роз-
давання короваю» М. Зінов’єва; «Дівич-вечір» В. Ма-
ковського; «Наречена» Ф. Кричевського; «Сватання»,
«Свати», «Весілля в Київській губернії», «Викуп нарече-
ної», «Молодиця», «П’яний сват» М. Пимоненка; «Наре-
чена», «Весілля» Т. Яблонської; «Весілля» І. І. Соколова;
«Весільний викуп» К. Трутовського.
Обладнання та матеріали: аудіозапис україн-
ських весільних пісень у виконанні хору ім. Григорія
Верьовки, Ніни Матвієнко, уривки з творів «Підбре-
хач» Г. Квітки-Основ’яненка, «Хмари» та «Дві московки»
І. Нечуя-Левицького; хліб, рушники, українська жіноча
сорочка-вишиванка.
Міжпредметні зв’язки: живопис, музика, етика,
географія, етнографія, архітектура, українська мова
(лексика), розвиток зв’язного мовлення.
Внутрішньопредметні зв’язки: жанри усної на-
родної творчості, власне дама, опис у прозовому тво-
рі, елементи сюжету, розстановка персонажів, головні
дійові особи, драма; література рідного краю — твори
Г. Квітки-Основ’яненка; весілля як народна драма.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма: урок-конференція.
Підготовчий етап: клас поділяється на творчі гру-
пи: «Фольклористи» — 4 учня, «Етнографи» — 10 учнів,
«Літературознавці» — 5 учнів, «Мистецтвознавці» —
5 учнів.
ПСИХОЛОГІЧНЕ ВМОТИВУВАННЯ
ВЧИНКІВ ГЕРОЇВ П’ЄСИ
«ХАЗЯЇН» І. КАРПЕНКА-КАРОГО
10 КЛАС
Мета:
опрацювати зміст комедії І. Карпенка-Карого «Хазяїн»;
розкрити психологію вчинків Пузиря, Ліхтаренка, Феногена, Соні, Калино-
вича, Золотницького, Зозулі;
розвивати акторські здібності, вміння здійснювати ідейно-художній аналіз
драматичного твору, підтверджувати думку текстуальними цитатам;
виховувати в учнях прагнення бути високоморальними, духовно багатими
особистостями, які умітимуть уникати життєвих конфліктів або знаходити
компроміси для їх розв’язання.
Тип уроку: засвоєння нових знань (інтегрований).
Обладнання: тексти комедії «Хазяїн» І. Карпенка-Карого, картки-цитати,
картки з тестом, декорації для акторської гри, схема «Гроші: позитивне, не-
гативне», «Конфлікти», виставка «Театр корифеїв».
СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ ЗІ СПОЛУЧНИКОВИМ І БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ ЗВ’ЯЗКОМ
Мета:
розумітися на особливостях складного речення, знати
його будову;
визначити граматичні основи в складному реченні,
розрізняти просте й складне речення, визначити види
зв’язків у складних реченнях;
розвивати вміння правильно інтонувати складне ре-
чення;
виховувати почуття поваги до родини, близьких
людей.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Що, здавалося, могло б зацікавити лінгвіста
у звичайному учнівському щоденнику? Видавці
в боротьбі за споживачів, а ними є школярі віком
від 6 до 18 років, намагаються привернути увагу
до своєї продукції не тільки яскравою поліграфі-
єю, спробами урізноманітнити назву щоденника
(«цікавий», «найрозумніший», «відмінний», «веселий»,
«super»), але й змістовим наповненням
ТВОРЧА ЕЛІТА В ХУДОЖНЬОМУ
СПРИЙНЯТТІ В. ВИННИЧЕНКА:
ПРОБЛЕМА НАЦІОНАЛЬНОЇ
ІДЕНТИЧНОСТІ (ЗА РОМАНОМ «ХОЧУ!»)
У першій третині ХХ століття не раз активізувалася увага письменників щодо осмислення проблеми
національної ідентичності в колах української інтелігенції. Серед творів, присвячених цій проблемі,
роман «Хочу!» В. Винниченка посідає пріоритетне місце.
Життя в боротьбі
Його життя, сповнене трагізму й боротьби, мож-
на вважати уроком величного нескореного людсько-
го духу, а його вірші, — ритмічні, пронизливі у сво-
їй суворості, знаходять відгук у найпотаємніших
куточках нашої душі
ВИВЧАЄМО УКРАЇНСЬКУ МОВУ ТА ЛІТЕРАТУРУ 17 № 31 листопад 2013 р
На фоні музики учні читають рядки.
1 - й у ч е н ь. Рідна мова!
2 - й у ч е н ь. Мудра Берегине!
1 - й у ч е н ь. Судилася їй терниста доля.
2 - й у ч е н ь. Вона, як і Україна, дивиться в душу кожного з нас
очима рідної мами, батьківським словом промовляє до нашого серця.
1 - й у ч е н ь. Слово рідної мови, увінчане терновим вінком страж-
дання, не раз топтане і зневажене.