Меню сайту
Категорії розділу
Методичні рекомендації [9]
Програми [4]
Теорія літератури [4]
ДПА ЗНО [2]
Розробки уроків [12]
Поради молодому колезі [5]
Літературні новини [5]
Сучасна українська література [2]
Нормативно-правові документи [8]
Методична лабораторія ”Щоб не згорів вогник допитливості… ” [10]
Презентації [5]
Позакласна робота [8]
Т.Шевченко [2]
Посібники [2]
Обмін досвідом [21]
Фахові видання [17]
6 клас [2]
10 клас [2]
До Дня української писемності [1]
7 клас [1]
це цікаво [1]
Риторика [2]
9 клас [1]
Атестація 2014 [2]
Календарне планування [2]
Районний конкурс мультимедійних проектів «Інформаційні горизонти: цифрові освітні ресурси сучасного [5]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 9
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Теорія літератури

У категорії матеріалів: 4
Показано матеріалів: 1-4

Сортувати по: Даті · Назві · Рейтингу · Коментарям · Завантаженням · Переглядам

ТВОРЧА ЕЛІТА В ХУДОЖНЬОМУ 
СПРИЙНЯТТІ В. ВИННИЧЕНКА: 
ПРОБЛЕМА НАЦІОНАЛЬНОЇ 
ІДЕНТИЧНОСТІ (ЗА РОМАНОМ «ХОЧУ!»)

У першій третині ХХ століття не раз активізувалася увага письменників щодо осмислення проблеми 
національної ідентичності в колах української інтелігенції. Серед творів, присвячених цій проблемі, 
роман «Хочу!» В. Винниченка посідає пріоритетне місце.

Теорія літератури | Переглядів: 407 | Завантажень: 6 | Додав: vovanchik8000mailru | Дата: 14.05.2014 | Коментарі (0)

№ 1 (329) січень 2013 р. 24 ВИВЧАЄМО УКРАЇНСЬКУ МОВУ ТА ЛІТЕРАТУРУ

БОРИС ГРІНЧЕНКО: ВІДОМИЙ І НЕВІДОМИЙ 
СЦЕНАРІЙ ВЕЧОРА, ПРИСВЯЧЕНОГО 150-РІЧЧЮ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ Б. ГРІНЧЕНКА

Теорія літератури | Переглядів: 491 | Завантажень: 8 | Додав: vovanchik8000mailru | Дата: 14.05.2014 | Коментарі (0)

Суспільно-побутові пісні

 

У соціально-побутових піснях відтворено життя наших пращурів, яке через різні обставини примушувало українців заради миру, спокою й добробуту своїх родин залишати домівку та йти в козацькі походи, чумакувати, а то й не зі своєї волі відбувати солдатчину чи жити в кріпацтві. Ці пісні поділяють на козацькі, кріпацькі, чумацькі, бурлацькі, рекрутські та солдатські, наймитські й заробітчанські.

Козацькі пісні найтісніше пов’язані з історією нашого народу. У них оспівано героїзм захисників рідної землі, їхню готовність пожертвувати родинним затишком і навіть життям. Саме в козацьких піснях найвідчутнішим є мотиви прощання з родиною та героїчної загибелі козака. Надзвичайно романтично відтворено картину проводів Війська Запорозького в пісні «Ой на горі да женці жнуть»: хвилюються дозрілі жита, женці жнуть пшеницю, а коли розігнули натомлені спини, помічають неподалік Військо Запорозьке; ось упізнаваний усіма ще молодий Дорошенко, а ось і бувалий Сагайдачний з його постійними супутниками — тютюном і люлькою. У піснях цього циклу передусім зображено емоції героя, а не самі вчинки (їх здебільшого відтворено в історичних піснях). Тужливий настрій самотнього, безталанного козака, його загибель тонко передано в пісні «Стоїть явір над водою».

Материн розпач і біль емоційно відтворено в козацькій пісні «Гомін, гомін по діброві». Ця пісня оригінальна тим, що побудована на діалозі матері, яка не хоче відпускати сина на вірну смерть, і сина, який намагається заспокоїти неньку. На перший погляд, слова матері видаються прокльонами, але це лише на перший погляд, насправді ж — мати своїми емоційними й зболеними словами застерігає сина, аби той передумав і не йшов у козацький похід. Зворушливою є остання частина пісні, де мати виявляє всю свою лагідність до сина, ця сцена родинна, а значить, тепла й лагідна: «Вернись, сину, додомоньку, / Змию, зчешу головоньку / Та постелю постеленьку».

Розквіт чумацтва в Україні припадає на XVIII — початок XIX ст., хоча відомий з XV ст. Чумаки здебільшого торгували сіллю та рибою, яку привозили волами з берегів Азовського й Чорного морів та з Дону. Чумацьке життя в дорозі, напади грабіжників на чумаків, розлука з родиною, смерть чумака в дорозі відображено в піснях цього циклу. У чумацьких піснях часто розповідається й про причини, які змушували селян чумакувати:

Ой тим же я чумакую,

 Що так мені лучче жити:

 На панщину не ходити,

 Подушного не платити.

Не завжди надії чумака справджувалися: він повертався з Дону лише з батіжком в руках («Над річкою бережком»), а то й не повертався взагалі («Ой у полі та криниченька»).

Кріпацькі пісні зображають тяжке підневільне життя селян, протести  проти приниження людської гідності й безправ’я. У рекрутських і солдатських піснях звучить туга за домівкою, ріднею, як і в чумацьких, водночас і прокльони на адресу панів, які насильно віддали в солдати українських хлопців-кріпаків.

Бурлацькі пісні теж сповнені тугою за рідним краєм, родиною; у них передано важку працю бурлаки й зневажливе ставлення хазяїна до нього.

 

До бурлацьких пісень тематично близькі наймитські й заробітчанські. У них теж ідеться про долю наймита, якого хазяї зневажають, гонять після тяжкої роботи в полі ще й носити воду, пасти худобу, а буває й віддають наймита в солдати замість свого сина.

Теорія літератури | Переглядів: 772 | Завантажень: 5 | Додав: vovanchik8000mailru | Дата: 08.03.2014 | Коментарі (0)

Фольклор

Протягом тисячоліть розвитку ранньої людської цивілізації художньо-естетичні потреби людиниякі виникли в процесі її трудової діяльності,задовольнялися засобами народного мистецтва в усіх (часто синкретичнихйого різновидах і жанрахсловесномуобразотворчомумузичному,хореографічному тощо.

Синкретизм — (від грецького «з’єднаний») означає нерозчленованість, злитість, характерні для початкового, нерозвиненого стану будь-якого явища. У первісному мистецтві синкретизм являє злитість різних видів мистецтва, коли танці, музика, співи, поезія не відокремлені.

Фольклор — це усна творчість трудового народу. Термін «фольклор» (з англійської — «народна мудрість») уперше вжитий у 1846 році англійським ученим Вільямом Томсоном.

Основні особливості фольклору:

1. Фольклор — явище колективне, при цьому не принижується роль талановитих особистостей (Маруся Чурай, Семен Климовський).

 2. Фольклор — явище національне, у ньому відображено духовне обличчя народу, його національний характер, працю, побут, світогляд.

 3. Фольклорні твори анонімні.

 4. Форма побутування фольклору — усна.

 5. Фольклорні твори зазвичай варіативні.

 6. Результатом колективного збереження фольклору є традиційність виконання.

 7. Фольклор передає прагнення, мрії та погляди широких народних мас.

 8. У фольклорі негативно зображуються вороги народу, оспівуються найкращі людські риси.

 9. Фольклорні твори складаються на основі народної мови, яка має свої діалектні особливості, наголоси, інтонацію, систему символів тощо.

Основними жанрами фольклору є думи, балади, пісні: обрядові, родинно-побутові, соціально-побутові, коломийки, історичні; казки, легенди, перекази, прислів’я, приказки, загадки.

Теорія літератури | Переглядів: 429 | Завантажень: 6 | Додав: vovanchik8000mailru | Дата: 08.03.2014 | Коментарі (0)

Форма входу
Пошук
Друзі сайту