ПРОЛЯГЛА ДОРОГА ВІД МОЇХ ВОРІТ
ДО ТВОЇХ ВОРІТ, ЯК СТРУНА
ВЕСІЛЛЯ ЯК НАРОДНА ДРАМА. ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ. 9 КЛАС
Мета: ознайомити учнів з таким жанром фолькло-
ру, як народна драма; довести, що весілля — жанр
фольклору, який має специфічну форму, сюжет, зміст,
розстановку персонажів; визначити спільне й відмінне
в сюжеті весілля в різних регіонах України, відображен-
ня у весільних обрядах світогляду, моралі, поетичних
уявлень трудового народу; залучити дітей до творчос-
ті; розширити знання про український живопис; погли-
бити знання з фольклору, народознавства; виховувати
повагу до народних звичаїв, мистецтва, побуту.
Мистецькі аналогії
Мультимедія: «Весільне вбрання в Україні»;
інтер’єр української хати; репродукції з полотен «Роз-
давання короваю» М. Зінов’єва; «Дівич-вечір» В. Ма-
ковського; «Наречена» Ф. Кричевського; «Сватання»,
«Свати», «Весілля в Київській губернії», «Викуп нарече-
ної», «Молодиця», «П’яний сват» М. Пимоненка; «Наре-
чена», «Весілля» Т. Яблонської; «Весілля» І. І. Соколова;
«Весільний викуп» К. Трутовського.
Обладнання та матеріали: аудіозапис україн-
ських весільних пісень у виконанні хору ім. Григорія
Верьовки, Ніни Матвієнко, уривки з творів «Підбре-
хач» Г. Квітки-Основ’яненка, «Хмари» та «Дві московки»
І. Нечуя-Левицького; хліб, рушники, українська жіноча
сорочка-вишиванка.
Міжпредметні зв’язки: живопис, музика, етика,
географія, етнографія, архітектура, українська мова
(лексика), розвиток зв’язного мовлення.
Внутрішньопредметні зв’язки: жанри усної на-
родної творчості, власне дама, опис у прозовому тво-
рі, елементи сюжету, розстановка персонажів, головні
дійові особи, драма; література рідного краю — твори
Г. Квітки-Основ’яненка; весілля як народна драма.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма: урок-конференція.
Підготовчий етап: клас поділяється на творчі гру-
пи: «Фольклористи» — 4 учня, «Етнографи» — 10 учнів,
«Літературознавці» — 5 учнів, «Мистецтвознавці» —
5 учнів.
ПСИХОЛОГІЧНЕ ВМОТИВУВАННЯ
ВЧИНКІВ ГЕРОЇВ П’ЄСИ
«ХАЗЯЇН» І. КАРПЕНКА-КАРОГО
10 КЛАС
Мета:
опрацювати зміст комедії І. Карпенка-Карого «Хазяїн»;
розкрити психологію вчинків Пузиря, Ліхтаренка, Феногена, Соні, Калино-
вича, Золотницького, Зозулі;
розвивати акторські здібності, вміння здійснювати ідейно-художній аналіз
драматичного твору, підтверджувати думку текстуальними цитатам;
виховувати в учнях прагнення бути високоморальними, духовно багатими
особистостями, які умітимуть уникати життєвих конфліктів або знаходити
компроміси для їх розв’язання.
Тип уроку: засвоєння нових знань (інтегрований).
Обладнання: тексти комедії «Хазяїн» І. Карпенка-Карого, картки-цитати,
картки з тестом, декорації для акторської гри, схема «Гроші: позитивне, не-
гативне», «Конфлікти», виставка «Театр корифеїв».
СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ ЗІ СПОЛУЧНИКОВИМ І БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ ЗВ’ЯЗКОМ
Мета:
розумітися на особливостях складного речення, знати
його будову;
визначити граматичні основи в складному реченні,
розрізняти просте й складне речення, визначити види
зв’язків у складних реченнях;
розвивати вміння правильно інтонувати складне ре-
чення;
виховувати почуття поваги до родини, близьких
людей.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Життя в боротьбі
Його життя, сповнене трагізму й боротьби, мож-
на вважати уроком величного нескореного людсько-
го духу, а його вірші, — ритмічні, пронизливі у сво-
їй суворості, знаходять відгук у найпотаємніших
куточках нашої душі
СЦЕНАРІЙ ВЕЧОРА, ПРИСВЯЧЕНОГО 150-РІЧЧЮ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ Б. ГРІНЧЕНКА
Зала прикрашена портретом Бориса Грінченка, його висловами, окремо не-
величка презентація книг Б. Грінченка, його фото.
1-й в е д у ч и й. Серед невтомних діячів української культури його
ім’я пломенить ясною зорею. Доля відміряла йому короткий шевчен-
ківський вік — 47 років. У його житті і творчості, у тій напруженій
роботі на ниві рідної культури траплялися й помилки, але жодного
кроку, не освяченого любов’ю до рідного народу, не було.
2-г а в е д у ч а. Він належить до тих діячів української культури
кінця ХІХ–поч. ХХ ст., творча діяльність яких розпочалася в період,
коли свідомих культурних українських сил було дуже мало, а «той час,
як робитиме загал, ще не прийшов, хоча він не так далеко».
1-й в е д у ч и й. Тож йому доводилося бути водночас і збирачем на-
родної творчості, і видавцем народно-просвітницьких книжок, пись-
менником, педагогом, літературознавцем і фольклористом, мовознав-
цем і бібліографом, етнографом та істориком.
2-г а в е д у ч а. Не випадково Іван Франко зазначав, що він
Тема: Прикметник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: закріпити й поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його значення, граматичні властивості, синтаксичну роль; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами, будувати модель , формувати комунікативні вміння та навички; виховувати почуття власної гідності,формувати естетичні смаки учнів.
Обладнання: підручник, наочна модель «Прикметник»,уривок фільму
Тип уроку:урок постановки та аналізу навчальної задачі
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, розширити кругозір учнів про професії.